Problem med visdomstand?

En visdomstand sitter längst bak i munnen. Vanligtvis kommer de fram när du är mellan 18 och 25 år gammal. Men det är inte säkert att alla visdomständer dyker upp – vissa får en, andra får alla fyra. En del får inga alls.

Visdomständer är de tänder som vanligen kommer upp sist, och det tar tid för dem. Om en visdomstand får ont om utrymme kan du få problem. I vissa fall kan det vara nödvändigt att operera bort en eller flera visdomständer.

De är av samma kvalitet som dina övriga tänder. Skillnaden är att rötterna kan se annorlunda ut – de kan vara flera och krokigare. Läget gör att de ofta är svåra att hålla rena. Tandköttet kan bli irriterat. Ibland kan det svullna upp på grund av bakterieinfektion. Det brukar hjälpa om tandläkaren spolar och gör rent.

Infektion i visdomstand

Får du värk och svullnad ska du kontakta din tandläkare. Orsaken till värken och svullnaden kan vara att du fått en infektion. Bakterier samlas nämligen lätt i tandköttsfickorna runt visdomständerna. En infektion kan ibland ge feber. Du kan också uppleva att det är svårt att gapa.

Behandling av visdomstand

Det är viktigt att du alltid kontaktar din tandläkare om du upplever och får symptom på en infektion. Även om symptomen skulle försvinna är det viktigt med en kontakt eftersom problemet kan kvarstå. En tandläkare kan till exempel skriva ut antibiotika och hjälpa dig med både rengöring och spolning.

Skador på andra tänder

Din tandläkare kontrollerar alltid visdomständerna och bedömer risken för problem. Röntgen är ett viktigt hjälpmedel för att i god tid kunna upptäcka eventuella skador. Om det är uppenbart att en visdomstand ställer till skada eller växer fel rekommenderar tandläkaren oftast ett borttagande.

När behöver man ta bort visdomständer?

Ibland går det att ta bort en visdomstand utan att operera. Men om tanden sitter trångt är en mindre operation ett snabbare och säkrare alternativ. Moderna metoder och bedövningsmedel gör att man idag kan ta bort en visdomstand utan att det känns någonting. Operationen går normalt att utföra med samma sorts lokalbedövning som används vid lagning.

Själva operationen går vanligtvis ganska fort, ungefär på 10 till 15 minuter. Däremot får du ofta ligga i stolen en längre stund före behandlingen, medan tandläkaren förbereder och gör rent. Cirka tio procent av patienter som opererats får värk under några dagar. Värken kan i sämsta fall sitta kvar i drygt en vecka. Smärtstillande tabletter rekommenderas för det första dygnet. Därefter behövs tabletterna oftast inte mer.

Orolig?

De allra flesta operationer går att utföra snabbt och smärtfritt med hjälp av en vanlig lokalbedövning. För den som känner stor oro inför en sådan behandling rekommenderas ett samtal med tandläkaren.

Det finns några alternativa behandlingsmetoder, till exempel medicinering före behandling, lustgas, lättnarkos, narkos, avslappning, akupunktur etc. Dock bör det tilläggas att nedsövning inte är helt riskfritt.

Visdomständer i detalj

Tänderna i sidvy. Den övre visdomstanden har kommit fram, medan den undre inte syns. Detta är vanligt. Tänder strävar efter att mötas och om den undre visdomstanden inte möter upp börjar den övre ibland att vandra nedåt. Ibland kan det medföra problem.
Närbild på en visdomstand som tittar fram i underkäken. Tyvärr har den tippat framåt och kan inte längre komma upp. Vissa patienter får värk som kommer och går, medan många inte får några problem alls. Området runt visdomstanden är ofta svårt att hålla rent.
Samma tand som ovan. Även om patienten inte har någon värk kan bakterier oftast ta sig ner runt tandkronan, eftersom matrester lättare samlas där (se pilar). Ibland svullnar området upp. Antibiotika och smärtstillande kan lindra tillfälligtvis, men aldrig komma till rätta med själva orsaken.
Tandläkaren kontrollerar alltid misstänkta visdomständer. Röntgen är viktigt för att i god tid kunna upptäcka eventuella skador. Denna patient har väntat länge med undersökning och ett kariesangrepp har drabbat tanden framför visdomstanden.
Moderna metoder och bedövningsmedel gör att man idag kan ta bort en visdomstand helt smärtfritt. Om man väljer att avvakta finns det risk för att andra tänder skadas och, som här, att benet förstörs (resorberas).
Ibland är visdomständer helt täckta med ben och har ingen kontakt med munhålan eller andra tänder. Då räcker det vanligtvis med att kontrollera dess läge regelbundet. Detta ingår i en vanlig rutinundersökning hos tandläkaren.